Les mindre, les smart!

90 % av studentene bruker ineffektive leseteknikker! Les mindre, les smart!

Skrevet av Arham (medisinstudent)

Studier har vist at nesten 90% av studentene bruker farging (highlighting) og re-reading, altså det å lese notatene sine om og om igjen, som sine hoved lesemetoder. Paradoksalt nok er disse to teknikkene ikke bare de mest brukte, men også de minst effektive.

Mitt navn er Arham og jeg er 4. års medisinstudent ved Universitet i Oslo. På YouTube kanalen min, ArhaMedic, publiserer jeg alt fra medisinstudie-vlogs til informative videoer om evidensbaserte studie-og memoriseringsteknikker.

Bilde av Arham medisinstudent, Cingulum AS
SI HEI TIL ARHAM! 4. års medisinstudent ved Universitet i Oslo.

Flere ti år med forskning har vist at de 2 mest effektive leseteknikkene er:

  1. Practice testing
  2. Distributed repetition

Practice testing

Practice testing betyr rett og slett det å teste seg selv. Dette kan være i form av quiz, flashcards, løse tidligere eksamensoppgaver eller å spørre hverandre i kollokviegrupper. Grunnen til at dette fungerer utmerket er fordi hjernen vår er meget flink til å slette informasjonen som ikke oppfattes som viktig. Ved å teste seg selv, og hente informasjon ut av hjernen forteller vi den at informasjonen vi tester oss på får vi faktisk bruk for og er derfor viktig å ta vare på. Dette gjør eventuelt at den konkrete informasjonen blir konsolidert i vår langtidshukommelse.

Distributed repetition

Distributed repetition betyr det å teste seg selv med jevne mellomrom. Ebbinghauskurven er en illustrasjon av hvor fort hjernen mister eller sletter informasjonen med tid. Kurven er eksponentiell, det vil si at de første dagene mister vi det vi har lært drastisk og derfor er det viktig å repetere stoffet oftere de første dagene. Etter hvert kan man øke mellomrommet mellom disse repetisjonene slik at vi i praksis «forstyrrer» denne glemselskurven og informasjonen blir konsolidert i vår langtidshukommelse.

Bilde av graf ift læringsprosess, fra Cingulum sin blogg

Maksimal effektivitet på kortest mulig tid

Det er falskt å tro at læringsprosess skal være lett. Evidens viser også at jo mer «krevende» lesingen vår er eller jo hardere vi må jobbe under lesingen, jo bedre er retensjonen av stoffet vi har lært. Prosessen skal være så aktiv som mulig, og nettopp derfor er practice testing og distributed repetition så effektive. Det å lese notatene sine om og om igjen er passivt, og derfor er denne teknikken kategorisert som «Low utility» av forskning. Det samme gjelder farging (highlighting).

For meg handler lesing om maksimal effektivitet på kortest mulig tid. Dette gjør at jeg får mer tid til å utvikle meg selv i livets andre aspekter og ikke bare ved medisinstudiet. For å spare enda mer tid, har jeg sluttet å ta notater på medisinstudiet.

Vil du vite mer om dette? Sjekk ut min YouTube kanal Arhamedic!