Helsehjelp på et lavterskelsnivå
Nå er vi heldige at i Norge så er helsehjelp virtuelt sett gratis, hvis man ser bort ifra egenandeler og det man betaler for legetimes osv. Helsehjelp skal være lett tilgjengelig for alle som trenger det, men det skjer at det ikke er tilrettelagt, eller tilgjengelig nok for alle.
Skrevet av Heidi Lovise Rognhaugen, medisinstudent og redaktør hos Cingulum
Det er mange der ute som har varierende behov for helsehjelp, men som ikke får den hjelpen de trenger. Det er mange ulike årsaker til dette. Noen ganger er det fordi deres helse og symptomer blir feilvurdert, og feil eller ingen behandling blir gitt. i andre situasjoner kan det skje at personen selv undervurderer eller ikke forstår hvor seriøs dere egne symptomer er. Oftest tenker man kanskje, jeg blir sikkert frisk til imorgen eller tar en Paracet og håper det hjelper. Hvordan kan vi jobbe mot at dette endres, og at helsehjelp blir lettere tilgjengelig på et lavterskelsesnivå?
Hva kan helsetjenestene gjøre?
Sosiale medier
Som helsepersonell er det nødvendig å jobbe mot å sikre at nøyaktig og god informasjon blir gjort lett tilgjengelig til offentligheten. Det blir mer og mer av helsepersonell som blir synlige på sosiale medier. De gir innblikk i hverdagen som helsepersonell og de forskjellige områdene innenfor helse som et arbeidsområde. Mange gir også innblikk i forskjellige behandlinger de er med å gir eller tilbyr pasienter, hva de innebærer og hva man trenger å vite. Men hvordan kan man gjøre helseinformasjon og helsetilbud lettere tilgjengelig på en forståelig måte for alle aldersgrupper. Og hvordan kan man opparbeide tilliten fra folket til helsevesenet?
Det er en fantastisk god måte å nå ut til de som er på sosiale medier at vi har så mange flotte sykepleiere, leger, vernepleiere, tannleger, psykologer mm. som deler det de kan på sosiale medier. Det oppmuntrer folk til å ha bedre forståelse av seg selv, og hjelper dem ta mer informerte valg rundt egen helse. Men hvordan får man like god hjelp ut til dem som ikke er på sosiale medier, eller de som kanskje ikke er på internett en gang? Må de reise til legen hver gang de har noen spørsmål eller ønsker å lære mer om helse? Eller må de dra på bibliotekene og sitte og studere seg opp? Og hva med de som trenger anne tilrettelegging på grunn av mulige funksjonsnedsettelser?
Utvikling
Helsetjenestene kan yte best hjelp til folk gjennom bevisstgjøring. Dette kommer som en del av hva som kanskje er helsepersonell sin aller viktigste jobb på lang sik, nettopp forebygging. Vet man hva man børe holde seg unne, eller være mer forsiktig med er det lettere å tilrettelegge hverdagen, men også få mer innblikk i hva fremtidige symptomer kan være et tegn på.
Varierte og gode helse tilbud som flest mulig kan benytte seg av er et mål vi stadig strever imot. Og sammen kan vi bli bedre hver dag!
Les mer om gode kilder til kunnskap rundt helse:
Topp 10 podkaster for helsepersonell
Topp 12 YouTube-kontoer for helsepersonell
Topp 10 apper for helsepersonell