Hvordan er det å være fersk utrykningssjåfør?

Ambulansearbeider Anne-Kari forteller deg mer om hvordan det er å være utrykningssjåfør. Hva kreves, hva må man ha og hva har hun selv erfart?

Skrevet av: Anne-Kari Vangen, ambulanselærling på 2. året og en av våre faste bloggere

Hva må man ha for å kjøre utrykning?

Jeg får stadig vekk spørsmål om hvilke sertifikater man må ha for å kjøre ambulanse, og hva man må ha for å kjøre utrykning.

For å kjøre de fleste (ikke alle) ambulansene kreves det C1 lappen, altså lett lastebil. Du skal kjøre bil som er 3500 kg opp til 7500 kg. Det finnes noen få ambulanser som enda går under klasse B, men det beste er å ha C1 om du vil jobbe i ambulansen.

Når vi rykker ut og kjører med blålys må vi ha kode 160, altså «blålyslappen». Når man tar 160 lappen må man ha kurs i det, altså der man kjører med godkjent instruktør som lærer deg å kjøre fort og trygt. Jeg tok kurset igjennom Bergen brannvesen, og er kjempe fornøyd med det.

Man må også ta en teoriprøve og en oppkjøring. Men før du kan ta C1 og 160 må du ha en helseattest. Denne får du hos din fastlege, og må fornyes hvert 5 år (TIPS! Søk på Google for å se hva som er kravene for å få denne helseattesten).

Kort oppsummert:

  • C1-lappen
  • 160-lappen
  • Teoriprøve
  • En oppkjøring
  • Helseattest

Hvordan er det å kjøre utrykning?

Jeg selv tok 160 lappen i juni 2020, og tok C1 lappen i mars 2021. Jeg er derfor enda rimelig fersk i å kjøre utrykning, men jeg merker at den vanlige mann i gaten ikke helt skjønner hvor vanskelig det kan være.

Kjøre som en villmann?

Vi får ikke lov å kjøre villmann, slik som noen i enkelte kommentarfelt tror. Vi vet at vi har 7x større sjanse for å være med i ulykke enn vanlig bil, men dette vet man når man setter seg inn i bilen.

Vi har lært oss at bremselengden blir lengre når vi kjører over fartsgrensen og på forskjellige underlag (våt/isete asfalt har lengre bremselengde enn tørr). Vi vet også at VI er en forstyrrelse i trafikken, og vi er avhengig av at andre sjåfører gir oss fri vei.

Blålys

Jeg merker at det kan være vanskelig å bli sett når det er fint vær ute, fordi blålysene blir ikke sett når det er sol ute. Derfor må man gjerne bruke mer sirene. Men, mange bilister har på høy musikk når de kjører, eller ser litt for lite i speilene sine, så det er ofte at de ikke ser oss før vi kommer ganske nært.

Sirene

Når det kommer til sirenene, er det ikke en regel for når vi skal eller ikke skal bruke dem. Jeg bruker dem når jeg skal inn i kryss med rødt lys, i tett trafikk, og når det er mye sol ute. På natten blir blålysene mer synlige, så da trenger man ikke å bruke så mye lyd. Og vi må tenke på miljø også, skal man kjøre i sentrum med sirener midt på natten å vekke alle? Det er ikke så lurt, men er det en situasjon som gjør at vi må bruke dem, så må vi det.

Det er ikke lett å kjøre utrykning, fordi man må virkelig være årvåken hele tiden! Man må planlegge, alltid se etter en utvei om noe skulle skje, passe på biler, sykler, mennesker og dyr (husk SE-regelen).

Ambulanse-cingulum

Hva har jeg erfart?

Jeg tok lappen i klasse B i 2005 (!), så jeg har en del erfaring fra trafikk allerede, så jeg har god kapasitet til å kjøre i trafikken.

Det jeg sleit med da jeg skulle lære meg å kjøre utrykning, var å legge meg i feil kjørefelt og holde meg der, for å vise bilen foran meg at jeg måtte ha plass. Det ligger ikke i oss å IKKE trekke oss fra en slik situasjon. 

Det jeg også har erfart er at vanlige bilister kan bli veldig stresset når de får blålys bak seg, og de kan fort stoppe helt, eller stoppe i sving eller bakke, noe som kan skape farlige situasjoner.

Jeg blir veldig fasinert når jeg sitter på en godt erfaren utrykningssjåfør! Måten hen kommuniserer med andre bilister på er fantastisk å oppleve!

Når man er lærling sitter man som regel på når man skal ut på rødt oppdrag, for vi skal planlegge oppdraget. Men etter hvert legger man mer merke til hvordan makker kjører. I noen foretak vil de at lærlingene skal ta 160 før de blir to mann, så det er varierende fra foretak til foretak.

Krever mange år med erfaring

For å bli en flink utrykningssjåfør krever det mange år med erfaring! Så jeg er enda så fersk som du får det. Det er noe helt annet å kjøre en vanlig B klasse bil enn en C1 bil i utrykning.

Jeg håper andre bilister skjønner at vi kjører ikke utrykning bare for gøy – vi gjør det fordi noen trenger hjelp! Akutt hjelp! Det gjelder både politi og brann ved utrykning.

Jeg håper folk forstår at hver gang vi tar på oss uniformen, så setter vi vår egen sikkerhet i «fare» for å hjelpe – kanskje akkurat deg eller en av dine.

«Gjør oss en tjeneste»

Så gjør oss en tjeneste: se ofte i speil, vis at du har sett oss, kom deg inn mot høyre (vi vil gjerne ha venstre fil), ikke stopp i sving eller bakketopp (er det vanskelig for deg å se fremover, er det det for oss også), ikke bråbrems, og se om det kommer flere blålysbiler etter den første! Det kan være vi må kjøre flere om det er noe stort som skjer.

Vi må også kjøre etter vegtrafikkloven paragraf 3: enhver er pliktig til å ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom i trafikken. Den kommer ingen av oss unna!

Snakkes.
Anne-kari

ambulanselaerlingen-instagram-cingulum-2
FØLG ANNE-KARI på Instagram for faglige tips og innhold.

Andre aktuelle artikler fra fagbloggen: