Mine tips for å studere
Skal du, eller studerer du anatomi, fysiologi og biokjemi? Mari Johansen gir deg sine beste tips.
Skrevet av Mari Johansen, sykepleierstudent på 3. året
Skriv for hånd
Det er kjent at en lærer bedre ved å ta notater for hånd, kontra å ta notater på pc. I en studie av Pam A. Mueller og Daniel M. Oppenheimer (2014) konkluderer de med at du husker mye bedre informasjon ved å ta notater for hånd, og at det derfor er mer hensiktsmessig for læring. Å skrive for hånd gir deg tid til å roe ned og fokusere på å skrive kunnskapen med egne ord, noe som begge deler hjelper deg i lengden med å huske det du har lært.
Før covid-19 var eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi gjennomført med penn og papir, og det er derfor lurt å ta notater på samme måte som eksamensformen.
Gjør notatene dine til dine egne
Lag notater som engasjerer deg. Føler du det er morsommere eller mer spennende å ta notater når de er fulle av farger, markeringer, klistremerker og post-it-lapper? Da kjører du på med det! Føler du at du ikke trenger noe mer enn en svart penn og en spiralblokk, så kjører du på med det! Det viktigste er at du har en relasjon til notatene som kommer til å bli en av krykkene dine i eksamensperioden.
Notatene dine er dine, og det er ingen som skal se dem med mindre du selv velger det. Derfor gjør det ingenting om de er fulle av skrivefeil, farger som ikke matcher og tegninger som avviker fra de du forsøkte å tegne etter. For det viktigste er at du jobber med temaene og tar notater som er forståelig for deg.
Tegn, tegn, tegn!
I anatomi, fysiologi og biokjemi er det mange ulike typer av visuelle hjelpemidler; tegninger, illustrasjoner, modeller og diagrammer. Disse er en essensiell del av emnet, da de hjelper med å beskrive komplekse anatomiske og/eller fysiologiske prosesser på en forenklet måte. Ved å tegne disse for hånd kan du oppleve både økt forståelse, men også at det er lettere å huske mer teori siden du kan knytte det opp til noe du nettopp har tegnet. Fargelegg, marker, sett navn på de ulike delene, bruk piler og bokser, lag overskrifter og ha det gøy. Det trenger å være akkurat så nøyaktig som du trenger det for å forstå, men utenom dette er det ingen tegnekonkurranse.
Lag interaktive notater
Når du først er i gang med å ta notater for hånd med visuelle hjelpemidler, så kan du planlegge å lage interaktive notater. Interaktive notater er fantastiske for de danner grunnlaget for aktiv repetisjon, hvor du bevisst henter frem kunnskap du har lært tidligere. Dette hjelper med å forsterke kunnskapen din og gjør det lettere å fremhente informasjonen til neste gang.
Lag et par spørsmål til hvert tema, om noe du syns er vanskelig og/eller viktig, og skriv disse i notatene dine. Når du leser over notatene dine ved en senere anledning, så ta deg tid til å svare på disse spørsmålene, enten mentalt eller skriftlig. Hvis du gjør dette et par ganger vil du etter hvert se at du bruker kortere tid på å huske mer detaljer om spørsmålene.
Istedenfor å navngi strukturene i en anatomisk tegning, så gi hver struktur et bestemt tall. På denne måten blir det ikke passiv repetering ved at du leser navnet og følger pilen på tegningen, men det utfordrer deg til å hente opp navnet på strukturen fra hukommelsen din. Heng disse tegningene opp i leiligheten din og repeter navn litt hver dag, og til slutt vil det være like naturlig som å navngi matvarene i kjøleskapet ditt.
Lær bort det du kan
Enten du er i kollokviegruppe eller ikke, så kan det være læringsrikt å forklare anatomi og fysiologi til noen andre. Har du en kollokviegruppe, så bytt på å forklare hverandre ulike tema. Om du ikke har en kollokviegruppe, så lær bort det du kan til en medstudent, venner, familie eller kjæreste. Det å forklare et tema med egne ord, på en måte som andre kan forstå, kan gi deg bedre forståelse, forenkle kunnskapen din og fungerer fantastisk for å repetere.
Føler du at du har forstår mye av pensum, at du har kontroll på læringsmålene og at du nærmer deg å bli klar til eksamen? Hvis du har tid og overskudd, så sjekk om du har noen medstudenter eller venner som kan trenge hjelp med noen temaer i emnet. Det er dessverre alt for mange som stryker på eksamen i anatomi og fysiologi, og har du mulighet til å lære bort det du kan, så anbefaler jeg å gjøre det. Det er en vinn-vinn-situasjon, både for deg som får repetert og for studenten som får hjelp. Du kommer aldri til å jobbe alene som sykepleier, så hvorfor ikke hjelpe dine fremtidige kollegaer når du har mulighet?
Kilde: journals.sagapub.com